Misja, wizja, wartości

Założona przez nas Serduszkowa Nieszkoła to innowacyjny pomysł w Tarnowskich Górach i najbliższej okolicy. Do jej stworzenia zmobilizowały nas kilkuletnie doświadczenia w nieefektywnej edukacji systemowej, które uświadomiły nam jak niedopasowany do prawidłowego rozwoju dzieci jest system nauczania w szkole. Serduszkowa Nieszkoła jest zupełnie inna, opiera się na: szacunku dla dziecka, współpracy, budowaniu motywacji wewnętrznej, wzmacnianiu poczucia własnej wartości i zaufania do siebie czy naturalnym procesie kreatywnego uczenia się. Nie mamy dzwonków, sprawdzianów, ocen ani sprawdzania obecności. Podstawę programową zaliczamy w formie egzaminów, do których przygotowujemy się cały rok.

Warsztaty i zajęcia

W naszej Nieszkole nie ma dzwonków, siedzenia w bezruchu, ocen ani zadań domowych. Dla starszych dzieci jest ogólny podział zajęć na przedmioty. W klasach 1-3 oraz w zerówce dzieci korzystają z nauczania zintegrowanego z elementami edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, informatycznej i językowej.

Oprócz zajęć przedmiotowych z programu nauczania dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach, które nie mieszczą się w ramach podstawy programowej - m.in. zajęcia z trenerami mentalnymi, improwizacja teatralna, wiedza o finansach, warsztaty kulinarne, zajęcia z dietetykiem i wiele innych.
Każde dziecko wybiera sobie spośród nauczycieli jednego mentora, z którym będzie się regularnie spotykać. Spotkania mają na celu zapewnienie wsparcia nie tylko w procesie nauki, ale także rozmowę i pomoc w radzeniu sobie z trudnościami - tymi w szkole, jak i poza nią, oraz poprawę relacji z rodzeństwem i rówieśnikami.

Przedmioty szkolne stanowią około 3/4 zajęć w tygodniu. Podczas nich omawiany jest materiał z podstawy programowej, który potem zaliczają na egzaminach. Czas na pracę własną to m.in. czytanie, spotkania z mentorami czy budowanie relacji.
Podczas reszty zajęć wspieramy młodych ludzi w odkrywaniu ich unikatowej osobowości. Nie przygotowujemy dzieci do sukcesów w każdej dziedzinie, ale do bycia spełnionym, szczęśliwym człowiekiem, który z zaangażowaniem poświęca się swojej pasji i rozwija swoje zainteresowania, tak aby w przyszłości mogły one stać się jego źródłem utrzymania. Takie odkrywanie i pielęgnowanie umiejętności wymaga wieloletnich poszukiwań.

Godziny otwarcia

Nieszkoła działa od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00 - 16:00 w miesiącach od września do czerwca. Zajęcia rozpoczynają się o godzinie 9:00, kończą o 14:30. Plan zajęć jest aktualizowany co miesiąc.
Plan dnia:
7.00 - 9.00 przyjazd dzieci do szkoły
9.00 - 10.00 warsztaty 1
10.00 - 11.00 warsztaty 2
11.00 - 12.30 warsztaty 3/ praca własna 
12.30 - 13.00 obiad
13.00 - 14.30 warsztaty 4
14.30 - 16.00 czas wolny przeznaczony na swobodne działania i odbiór dzieci/zajęcia dodatkowe

Zasady

 W naszej społeczności nie ma czasu ani potrzeby korzystania z telefonów. Jeśli dzieci potrzebują skontaktować się z rodzicami, mogą skorzystać z telefonu szkolnego. Telefonu można używać po godzinie 15:00.

W poniedziałki i piątki jest czas na spotkanie otwierające i zamykające tydzień, czyli krąg. Jest to przestrzeń do wyrażania emocji i potrzeb, wnoszenia i rozwiązywania konfliktów, doceniania się, planowania, ustalania zasad działania grupy i podsumowywania tygodnia. Służy dbaniu o zdrowie naszej społeczności.

Formalności

Dzieci objęte obowiązkiem szkolnym uczęszczające do naszej Nieszkoły są objęte edukacją pozaszkolną. Aktualnie dzieci zapisane na nasze zajęcia są zapisane do Niepublicznej Szkoły “Wolno Mi” w Gliwicach, która jest przyjazna edukacji domowej. Jesteśmy na etapie zakładania własnej szkoły, oczywiście przyjaznej edukacji domowej.
W planach jest nowy większy budynek bardziej przystosowany
Zgodnie z obowiązującym prawem dzieci w wieku szkolnym muszą po każdym roku edukacji zdać egzamin potwierdzający przyswojenie podstawy programowej, określonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej/Kuratorium. Egzaminy te przeprowadzane w ciągu roku szkolnego i przebiegają w dobrej atmosferze i mają różną formułę.

Do szkoły podstawowej przyjmujemy dzieci od 6 roku życia, można również zapisać dzieci na “zerówkę”. Proponujemy im podstawowe przygotowanie do egzaminów.
Do Liceum przyjmujemy po egzaminie 8-klasisty. Młodzi zaliczają program nauczania w formie egzaminów, do których wspólnie się przygotowujemy.

W naszej społeczności ważne są zasady, które ułatwiają funkcjonowanie w grupie, i na które umawiamy się zarówno z dziećmi jak i z rodzicami. Czasami zasady są ustalane odgórnie przez dorosłych, a czasem są współtworzone z dziećmi.

Masz wątpliwości dotyczące przejścia na edukację domową?

Zastanawiasz się nad przejściem na edukację domową lub przeniesieniem dziecka do wolnościowej szkoły, ale obawiasz się czy Twoje dziecko będzie chciało samo się uczyć?

Najnowsze badania dziedziny neurodydaktyki i neuropsychologii oraz wieloletnie doświadczenie działalności wolnych szkół pokazują, że dzieci mające wolność wyboru formy i sposobu nauki oraz brak przymusu najczęściej reagują zwiększeniem motywacji do nauki, zaczynają czuć większą kontrolę nad swoim życiem co w efekcie rozwija w nich większą odpowiedzialność za swoje życie.
Dlatego można stwierdzić, że w odpowiednich warunkach dzieci zawsze chcą się uczyć. Jeśli nawet któregoś dnia dziecko postanowi leżeć i nic nie robić - to dlatego, że w tym momencie właśnie tego potrzebuje. Zaufajmy mu, dajmy czas na zastanowienie się nad sobą, swoimi potrzebami i pasjami a na pewno za chwilę samo ruszy z entuzjazmem do działania i poznawania świata. Nauka daje dzieciom poczucie satysfakcji, zaspokaja naturalną ciekawość świata. Kiedy dziecko zdobywa nową wiedzę lub umiejętności, odczuwa dumę z siebie i zadowolenie z własnych osiągnięć. To z kolei motywuje je do dalszej nauki i poszukiwania nowych wyzwań.

Będąc rodzicem, który uczył się w systemowej szkole, był porównywany, musiał dopasować się do wymagań, ciągle czuł nacisk na wyniki a w tym wszystkim nie mógł wyrażać swojego zdania na początku trudno jest zaufać dziecku i dać mu pełną swobodę w decydowaniu o procesie nauczania.

Trzeba pozwolić dzieciom na "odszkolnienie", które może przybierać różne formy - od przesypiania całych dni i spędzaniu czasu na rozmyślaniach, przez bieganie i skakanie, po zgłębianie wiedzy z fascynującego tematu, na który wcześniej nie było czasu.
Dzieci niech korzystają w tym czasie z wolności, swobodnie cieszą się dzieciństwem. Po drodze odkryją swój potencjał, poznają swoje potrzeby i z czasem same poddadzą się naturalnej potrzebie uczenia się - w swoim tempie, na swoich warunkach i z pełną odpowiedzialnością za swoje działania.

Odszkolnienie rodziców to osobna kwestia. Nasza ścieżka edukacji i kariery sprawdziła się i dała nam pracę, pomimo trudności jakimi była okupiona. Dlatego mamy wątpliwości i to jest normalne. Przypomnij sobie ile kursów, szkoleń a nawet terapii u psychologa musiałeś odbyć zanim znalazłeś się w obecnym miejscu? Kompetencje społeczne, asertywność czy pewność siebie to umiejętności które są podstawą funkcjonowania w społeczeństwie - dlatego pozwólmy dzieciom nabyć je podczas pierwszych lat edukacji, na równi z wiedzą z podstawy programowej.
Czasem nie będzie łatwo, ale na pewno warto.

Newsletter

Bądź na bieżąco z naszymi nowościami w szkole!

Otrzymasz porady, wskazówki oraz wiele ciekawych inspiracji dla Twojego dziecka

Zgoda ciasteczka

Zgoda Cookies

Nasza strona korzysta z plików cookies. Zapewniają one prawidłowe działanie strony, narzędzi społecznościowych, reklamowych i analitycznych. Ustawienia cookies możesz zmienić w preferencjach swojej przeglądarki internetowej.

Czytaj Więcej